Számok varázsa II.rész 3-as számkör

A hármas számkör  kialakítása ugyanazon  lépésekből áll mint az kettesé, csak több  variácós  lehetőségével, érdekesebb, színesebb, összetetettebb lesz, Így  biztosan legalább 1-2 nappal több időt is  kell  ráfordítani.
 
A kettes számkörnél nem írtam le  részletesen, hogy az ujjak miként használhatók a számfogalom és  a műveletek  megtanulására. Ezt most pótolom.
Ahogy a meg szócska és a ból, ből toldalék jellé (+,-) formálódik a művelet leírásakor, ugyanúgy az ujjak kinyitása illetve  behajlítása (becsukása) is.
Ezt  jó sokszor gyakorolni. részint mert semmiféle  előkészületet  nem igényel, ( hiszen mindig kéznél van), másrészt ezzel a látványos  "változással" jól begyakorlható, rögzíthető a két műveletnek a lényege, S harmadrészt az fontos dolog, hogy a későbbiekben is biztosan tudjon támaszkodni e belső lehetőségére / tudására.
Van a számfogalom kialakulásásnak egy olyan fázisa  is, amikor már  láthatóan nem használja az ujjait, hanem csak  - az ujjak valódi mozgatása  nélkül- képzeletben  végzi el az ujjak kinyitását, becsukását.- 
 
Most, a három, belépésével már  igen jól játszható a mennyiségek  megerősítését szolgáló Mutasd a számot!  játék.
 
Kérjük meg , hogy tanítványunk, gyermekünk  csukja be  a szemét, s csak mutassa fel ujjaival a hallott mennyiséget:
1, 3, 0. 3,  2 , 1, 3, 2, 0 , 0, 3, 2, 0, 1, 2, 3,

Látni fogjuk, hogy  nem is olyan egyszerű ez. S később még nehezebb lesz ahogy  a számok  rögzítésében előbbre haladunk. Minél nagyobb  különbség van két egymást követő mennyiség  között annál  nehezebb gyorsan megtalálnia hogy, hány ujjat is kell kinyitni. (A nullát  az ökölbe zárt  ujjak jelzik)  A gyerekek viszont minden  nehézsége  ellenére szeretik ezt a "játékot", s emellett igen hasznos is számukra.
Nekünk meg visszajelzés, arról, hogy  milyen  mélységű  az ismeret. Azok a mennyiségek, amelyek  már  beágyazódtak "elmélyültek" azok gyorsabban jelennek meg, mint azok amik még  rögzítés alatt állnak.

 
Nem maradhat el itt sem  a
számjegy írásának gyakorlása,











 és képekről megfogalmazható  -  a munkalapra  is rögzített- műveletek elvégzése sem.
 
Ez a  három egység érvényesül az elkövetkező számok esetében is, melynek  végére a 10-s számkör mennyiségi értékei bevésődnek, s bármikor  előhívhatóak lesznek. S nem mellesleg az összeadás és kivonás   fogalma is stabillá válik.



A nyilak nem  feltétlen szükségesek, de  meg is rajzolhatók persze. Én csak jelezni kívántam, hogy miből is  állnak  össze  az összeadások, kivonások.