gy Gy betű

71-72.nap
gy Gy betű
ismerkedés-rögzítés-gyakorlás

Újabb két jegyű másssalhangzóhoz értem. A  gG után is  vehettem volna, de szerettem volna  a gyufa szót is bevonni az elolvashatók  körébe, s akkor erre  nem lett volna mód.
A "ny Ny" betűnél bevezetett ipszilont csak újra fel kell eleveníteni. Tapasztalatom  szerint  ebben a  fázisban  már ezek nem okoznak  semmiféle   problémát a gyerekeknek, hiszen birtokában vannak a  betűk elfogadásának, megtanulásának minden  praktikájával.  A bőséges  gyakorló  feladatok  elmélyítik az új betűket, s  azok besimulnak szépen a többi  a közé.
 
A montázs   nem tartalmaz  sok  képet, hiszen alig van olyan  szavunk - fogalmunk  gy-vel  kezdődően, ami egyértelműen  - ránézéskor -  ezt a hangot  hívná elő bennük, kezdő hangként.
 
gyűrű
gyertya, gyertya láng, gyertya tartó
gyerek
gyufa
gyújt
gyík
gyurma
 
Kiegészítendő  persze néhány  névvel: Gyula, Gyöngyi, Györgyi. György, Gyuri,, s  a gyerek, gyertek, gyalogol,  gyorsan,  ...szavainkkal


 



A szegényesebb szó készletet  azonban  kompenzálhatjuk  gazdagon  telerakott  gy-betűs olvasó feladatokkal.


Először természetesen  a szokásos  nyitó-záró, olvasó gyakorlattal, valamint a betű kitapogatásával



majd  a saját  betű oldallal
és a különböző olvasási gyakorlatokkal,
gyurmázással, amely a   mai levegőre száradó  gyurmákkal még  tartóssá is  válhat.
gyöngy készítéssel papírból, gyöngy fűzéssel,
nyelvtörő tanulással (Gyere,Gyuri  gyorsan győri gyufa gyárba, gyújtsunk gyertyát gyünnek a győri gyári gyufa gyárosok.)






A szövegértést elősegítendő a következő két  feladatlap, s a hozzá tartozó fenti kivágandó képek sora is. Arcokkal jelöltem a párbeszéd  aktuális szerplőit, hogy személyekhez tudják kötni a mondatokat.  A kivágott képeket  a megfelelő mondathoz  kell beragasztaniuk. Így  egyrészt képileg is  megjelennek a mondatok, másrészt nekem is nyílvánvalóvá válik azonnal, hogy  mennyire  pontos diákom szövegértelmezése.  Segítséget nyújt  a gyereknek is   ahhoz, hogy felidézhesse álatluk  az olvasott mondat lényegét.
Ez  apróság még  most, de   - a technika  begyakorlásával -  a lényegkiemelés képessége  sokat   fejlődik általa (rajz, vagy valamilyen jel  használatával), ami a megőrző tudás  kialakításának fontos építő köve.



 
 
Mindkét alábbi olvasó gyakorlat tartalmaz szómagyarázós részt is. Fontosnak tartom, hogy természetessé váljék számukra, az, hogy amit nem értenek annak  utána kell járni, s nem csak úgy átlépni  rajtuk. Figyeljenek a szavak értelmére, vegyék észre  ha nincs értelme- vagy azért mert tényleg nincs, vagy azért mert még ők nem ismerik  az értelmét.

 
Gyurmázás és a gyöngyfűzés semmiképp se maradjon ki
Egyébként sem  árt ha  beiktatunk időnként  3  napos   betű tanulásokat, az elmélyítés és  jobb rögzülés  elősegítésére.