aA betű 2.nap


Második nap
aA betű
rögzítése 
különböző gyakorlatokkal

Először  nézzük meg újra a tegnapi aA-as színes képoldalt. Ismételje át  gyermekünk, tanítványunk, hogy mi minden is látható rajta.
Majd vegyük el a lapot, és kérjük meg, hogy mondja el mire emlékszik a látottakból! Ha csak néhány  elemre emlékszik akkor  ismételjük meg újra  a  képoldal megnézést még 2-szer maximum.
Ez nem könnyű feladat, és ezt is tanulni kell. Viszont túlzásba sem kell esni, mert  fejlődni fog majd ez. Akaratlagosan visszaemlékezni nem egyszerű dolog.

Ezt követően a tegnap készített, szavakat tartalmazó oldal rajzokkal és betűkkel történő megtöltése  következik.

A feladat az, hogy minden szó alá ragasszon a gyermek annyi  "a" vagy "A" betűt amennyi  az adott szóban van. Ez történhet előkészített betűlapból, vagy   előre  gyűjtött szócsíkokból, újságokból kivágott betűkkel.

Így vizuálisan is  látható, és rögzített lesz, hogy az adott betű a szóban  máshol is   szerepelhet, nemcsak a szó elején.  Ezzel mindképpen erősítjük a  hang-betű  felismerésének  tudatosságát.
Kérjük meg, hogy  saját  rajzzal vagy  újságképeket kivágva,  a szavakat jelenítsék meg  rajzzal, vagy képpel.

A másolatban kapott  fekete-fehér képoldal változatának kiszínezése  szintén azt erősíti, hogy koncentráltan, a  betűre és hangra   figyeljenek. Ezek a rajzolások, színezések egyben  készségfejlesztések a  finommotorikát  tekintve,  de ennél  több is. Érzelmi kapcsolat teremtése, fenntartása az  épp aktuális  betűvel. S  lenyomata is a gyermek aktuális  állapotának. Amelyről majd  Ő saját maga fogja megállapítania  végén, hogy mennyit fejlődött. Ez  szintén  hihetetlenül fontos. Visszacsatolás önmaga számára, önbizalom erősítő.   Amikor  saját magának fogalmazza meg, hogy mennyit  fejlődött, az az igazi öröm egy pedagógus , vagy szülő számára.

Fontos az is, hogy egyedi,  mással össze nem téveszthető  legyen az "olvasókönyve". Hiszen az egyediségre  törekvés  legősibb vágyaink közé tartozik.

A következő feladat is   ezen  a síkon folytatódik, ami  ugyanakkor  egyfajta  szabálykövetésre  való   nevelés is. Hiszen meghatározott  helyre kell,  a kis és nagy  betűket  beragasztania  a bal oldalra.  Ez szintén  fontos  része a tanítási-tanulási  folyamatnak. Míg tegnap, az autóhoz    nagy  A -kat, az almákhoz  kis "a " betűket  kellett  beragasztani. most a betűkbe kell elhelyezni belőlük amennyi csak befér. S  persze  mindenki magának színezi ki a  betűt, vagy hagyja  akár  színezés nélkül-.

Alatta pedig  meghatározott (-matematikai műveletet, a bontás fogalmát  megmutató- )mennyiséget  kell az utasításnak  megfelelően reprodukálni.
Akár  betűcsíkokból,akár egy aA betűlapból is  dolgozik a gyerek sokszor kell  döntést hoznia - azaz   megkülönböztetni, azonosítani, a kívánt   betűt .

Jelen esetben a  nagy és kis  a-kat, hogy begyakorolja, megtanulja,  azt, hogy ugyanahhoz a hanghoz  2 betűkép is tartozik Ilyen feladat minden  betűnél lesz majd, végig az egész   folyamaton. Kihagyhatalan  részként.
A lap tetején  lévő téglalapba   minden  gyerek  elkészíti a maga hívóképét . Lesz akinek az alma , másnak az autó, vagy  ablak lesz a saját    hívóképe. A lényeg hogy az legyen , amiről neki  eszébee jut az "a" hang.
Elkészíthetők  persze mindezek  előre  nyomtatott lapon is. Ime:

Eddig  bár  úgy néz ki, hogy  csak  vágásokból, ragasztásokból színezésekből. rajzokból  áll ez a tanulási  fázis. De az valójában csak a "hordozó anyaga" a  hang és  betű megfeleltetésnek., hiszen azt minden esetben  meg kell hallgatnunk, hogy, mi van a megoldásában. 

Olvassa  hangosan el nekünk,-ujjával követve, egyenként, - anélkül hogy azt modaná, hogy nagy a , kis a- , csak magát  a hangot! Viszont nem véletlenül van együtt  a két  grafikai jel, tudatosítás céljából,  hogy rögzüljön:  ugyanahhoz a hanghoz  két   betű tartozik
 A A A a a
  a a a A A

Ebbe  a napba is illesszük be  mindenképen  a   betű tapogatást.  Elég csak  egyszer  , rövid ideig, de fontos, hogy ez  a tanulási szakasz is benne  legyen  ebben  a napban is.





Önálló munkaként pedig adjuk fel a következő oldal  betűkereső -ragasztós részét. Vagy  úgy, hogy  hazaviszi , vagy ha  nem,  húzódjunk  hátrébb és hagyjuk, hogy önállóan    végezze  el, ahogy   tudja. Ha nem kér  segítséget, hagyjuk, hogy egyedül  dolgozzon  Persze  lehet, hogy hibás lesz, de  ez  a tanulás természetes  folyamata. 

Ez a  feladat akkor van kész amikor  felolvasta amit   odaragasztott. (nem kell kimondani, minden betűnél, hogy  az  nagy A, nagy kis a .

A A A A A A A A
a  a  a  a   a   a  a  a
A a A  a A a A a A


Én napocskákat rajzoltam ha  elvégezte tanítványom jó szinten a  feladatokat. Ha nem volt elégséges a szint, akkor nem adtam rá napot, csak amikor   sikerült azt jó szinten teljesítenie. Tehát az első naptól kezdve azzal találkoztak, hogy van egy  elvárandó  szint.

Az alatt még gyakorolni kell, újra és újra . Persze  ez ragasztásokat, olvasásokat jelentett  , nem volt megerőltető,  de jelezte, hogy ezt nem lehet csak  nagyjából  elvégezni.

Ezt nagyon fontosnak tartom. Meg is hozta  az eredményét, mert  amikor a már a mássalhangzók is bekerültek a tanulás  folyamatába, természetes  volt számukra, hogy    koncentrálni, figyelniük kell, s legfőképpen  gyakorolni , hogy  jól tudják teljesíteni az adott feladatot.


A betűtanulást nem lehet felébe - harmadába   megtanulni. Minden  betűt  jó szinten kell elsajátítani ahhoz, hogy képes legyen majd a folyamatos olvasásra is. 
Ez  a saját  története  mindenkinek. Egy  dolog kell  csak , hogy  közös legyen benne: az a  jó szint ami alatt   nem elfogadható az épp aktuális  teljesítmény.  Ha nem lehet tovább lépni a jó szintű sz teljesítés nélkül ( ami  van akinek  1 nap, van akinek 3 vagy 4 nap) akkor, ahhoz segítjük  hozzá  tanítványunkat, gyermekünket, hogy megtanuljon olvasni!

Betűtanulás  során nincs   2-es, 3-as szint, csak 4-es  és 5-ös szint. E kettő alatt nem szabad  tovább lépni, mert  felhalmozódnak a hiányosságok és nem tud megtanulni olvasni a gyermek. Mint ahogy  félig felállva sem lelhet  elindulni járni.

 Ha van kedvünk, időnk energiánk  nyomdázzanak autót, s üljenek  bele  pl. így ahogy a mellékelt képen látható! Ezt dekorgumiból, vagy  papírból is elkészíthethetjük  számukra, amit aztán színezhetnek kedvükre. Akár  autópályát is  hozhatnak létre, s egy  kellemes  játékkal lehet befejezni a  napot, a jól végzett munka eredményeként.
Freinet nyomda használatánál,  általában  a szöveg nyomtatásra  gondolunk, pedig az egy komplex rendszer. A nyomtatás  több féle  módját alkalmazva sok új színt vihetünk a hétköznapokba.  (Itt pl. dúcot alkalmazva).